Het vertellen van slecht nieuws is een van de lastigste gespreksvaardigheden die er bestaan. Het lastige zit hem in het helder en duidelijk formuleren van de slecht nieuws boodschap en het omgaan met de vaak emotionele reacties naar aanleiding van het slechte nieuws. Het is een gesprekssoort waarbij zowel de verteller als de ontvanger te kampen hebben met hun eigen emoties en die van de ander. Naar aanleiding van het slechte nieuws zijn er drie soorten reacties mogelijk. In de eerste categorie zal de ontvanger van het slechte nieuws reageren met klaaggedrag. In de tweede categorie zal de ontvanger reageren met kritiek op het beleid dan wel de wijze waarop het beleid in deze situatie wordt toegepast. In de laatste categorie zal de ontvanger reageren met verholen dan wel openlijke agressie. In de training ‘Het slecht nieuwsgesprek’ leert de deelnemer op een heldere en duidelijke manier het slechte nieuws te formuleren en op een adequate manier om te gaan met de drie reactie mogelijkheden op het slechte nieuws.
Doel
Het vertellen van slecht nieuws zonder de relatie met de ontvanger nodeloos te schaden.
Doelgroep
De training is ontwikkeld voor de medewerker die uit hoofde van zijn functie slecht nieuws heeft te vertellen aan klanten en/ of collega’s. Groepsgrootte: max. 6 deelnemers.
Verdiepend, programma 3 dagdelen
In dit programma ontvang je voorafgaand aan de training de theorie over Het slecht nieuwsgesprek. Op basis van de theorie maak je een zelfanalyse ten aanzien van je eigen vaardigheden. Het programma bestaat uit 2 aaneengesloten dagdelen en een terugkomdagdeel na 4 weken. In de middag van de eerste dag ga je aan de slag met een acteur voor praktische oefeningen die je gaan helpen om het geleerde toe te passen in de praktijk. Tijdens het terugkomdagdeel kun je ervaringen uitwisselen met je mede-cursisten en worden oefeningen gedaan afgestemd op ieders individuele behoefte.
Tijden & locatie: